Líf begravelsesbyrå Askøy hjelper deg planlegge og gjennomføre begravelse på Askøy – akkurat slik du ønsker. Din begravelsesrådgiver kommer som standard på hjemmebesøk til deg, uansett om du er på Kleppestø eller Herdla. Sammen planlegger dere begravelse på Askøy. Velkommen til Líf begravelsesbyrå Askøy!
“Navnet Líf – eller Liv, er et norrønt kvinnenavn som betyr vern. Navnet er et symbol på våre personlige begravelsesrådgivere som hjelper pårørende ved dødsfall.”
Vår jobb som begravelsesbyrå på Askøy er å tilpasse gravferden til dine ønsker. Her er noen priseksempler og du kan legge til eller trekke fra som du vil. Du får alltid skriftlig prisoverslag etter samtalen med din begravelsesrådgiver.
Vi har fastpriser slik at du fritt kan gjøre endringer i forhold til priseksemplene over, uten at det kommer noe ekstra tillegg i pris. Transport av avdøde dekker én transport inntil 20 km. Er det over 20 km båretransport til nærmeste naturlige gravsted kan du få dekket dette av NAV. I så fall søker vi for deg og legger ut for dette.
Du trenger ikke betale kremasjonsavgift dersom avdøde var bosatt på Askøy, men det tas betalt for leie av Møllendal kapell dersom seremonien skal være der. For innenbygsboende dekker kommunen leien for livsynsåpne seremonier på Fargeriet seremonirom i Strusshamn. Se liste over de kommunale avgiftene.
Askøy har fem ulike kirke for begravelser og bisettelser. I tillegg kan Fargeriet seremonirom brukes til livssynsåpne seremonier. Du kan også ha gravferd fra kapellene på Møllendal, andre offentlige steder eller fra private rom. Vi hjelper deg planlegge gravferden uansett hvor du ønsker seremonien.
Når noen er død, skal begravelsen eller kremasjonen etter loven finne sted innen ti virkedager dager fra dødsfallet. Mye skal på plass før begravelsen og din begravelsesrådgiver i Líf begravelsesbyrå hjelper deg med alt det praktiske.
Derfor har vi samlet noen tips til fremgangsmåte ved dødsfall. Slik som dine behov kan variere fra andres behov, kan det også være variasjoner i fremgangsmåten. Beskrivelsen gir uansett en god oversikt og din rådgiver hjelper deg gjennom trinnene.
Ring eller kontakt Líf begravelselsbyrå. Vi har døgntelefon og har lang erfaring i hjelpe ved dødsfall. Kanskje har du et spesielt behov som det kan være fint for oss å vite om. Eksempelvis om avdøde er på et sted uten kjølerom. Da vil vi normalt avtale å hente avdøde før møtet med begravelsesrådgiver.
Din begravelsesrådgiver kommer på hjemmebesøk som standard. Dere kan også møtes andre steder – eller over video/telefon om dere heller ønsker det. Begravelsesrådgiveren er din kontaktperson og vil hjelpe deg gjennom hele gravferden. Din begravelsesrådgiver finner løsninger som passer dine behov og gir deg skriftlig prisoverslag i løpet av møtet.
Når du har bestemt deg for hva du ønsker setter vi i gang med arbeidet. For mange er det viktig å få på plass en seremonidato-/tid så raskt som mulig. Din begravelsesrådgiver vil koordinere med alle medvirkende, gjøre nødvendige bookinger og sende inn nødvendige papirer. Når tid og sted for gravferden er avklart kan dette kunngjøres for øvrige.
Líf begravelse kunngjør alltid gravferden kostnadsfritt på våre nettsider/minnesider. Din rådgiver kan også sette inn dødsannonse i avis om det er ønskelig.
Ved første anledning overføres avdøde i kiste til seremonistedet. Om det ikke er bårehus (kjølerom) på seremonistedet overføres avdøde til nærmeste bårehus. Det er mulig å se avdøde i kisten (syning) i syningsrommet ved bårehuset. Vi anbefaler at syning gjennomføres før seremonidagen.
Så snart tid, sted og seremonileder er avklart, vil prest eller annen seremonileder ta kontakt for å avtale møte. Om det skal være en kirkelig gravferd, vil presten gå gjennom liturgien og snakke om minnetalen.
Kanskje er det behov for å gjøre justeringer i seremonien etter møtet med prest/seremonileder. Din begravelsesrådgiver følger opp og passer på at musikere, programhefter, blomster, minnesamvær og annet blir bestilt i tide.
På seremonidagen møter du din begravelsesrådgiver på seremonistedet en halv time før seremonien begynner. Da er alt klartgjort og du har mulighet til å få litt tid for deg selv. Normalt åpnes dørene for øvrige fremmøtte 20 minutter før seremonistart.